Hoppa till huvudinnehåll

Frågor och svar om Fidesmo Pay

Om Fidesmo Pay

  • Antalet produkter och företag som stödjer Fidesmo ökar hela tiden. För mer information vilka företag som säljer produkter som stöder tjänsten, och var du kan köpa dessa, finns på www.fidesmo.com/pay
     

  • För att kunna använda Fidesmo Pay behöver du ha ett bankkort Mastercard eller bankkort Maestro från Swedbank eller sparbankerna.
     

  • Ja, Fidesmo Pay är säkert att använda. När du ansluter ditt kort sparas inte ditt riktiga kortnummer i enheten. För varje kort skapas istället ett nytt digitalt kortnummer kopplat till den unika enheten.

Betala med Fidesmo Pay

  • Fidesmo Pay fungerar i alla butiker som tar emot kontaktlösa betalningar – titta bara efter symbolen för kontaktlösa kort när du betalar. Fidesmo Pay fungerar inte vid köp på nätet.  

  • När du ska betala med Fidesmo Pay blippar du produkten mot betalterminalen där symbolen för kontaktlösa betalningar visas.

     

    För belopp under 400 kronor behöver du inte ange någon kod. För belopp över 400 kronor behöver du ange din PIN-kod för ditt kort i betalterminalen – precis som du gör när du betalar med ditt vanliga kort.  

  • I de butiker där du kan ansluta ditt bankkort för att ta del av bonus eller erbjudanden kan du även ansluta ditt digitala kortnummer för Fidesmo Pay. Då får du bonus och erbjudanden även när du betalar med Fidesmo Pay.

Spärra och administrera

  • Om du till exempel tappar din klocka som du har anslutit ditt kort till, behöver du ringa och spärra ditt kort. Kontakta bankens spärrservice omedelbart. Inom Sverige ringer du 08-411 10 11 och utomlands ringer du +46 8 411 10 11. Linjerna är öppna dygnet runt.

     

    Via www.fidesmo.com/pay kan du också spärra din enhet som kortet är kopplat till.  

  • Om du har problem med att ansluta kortet eller har frågor om din aktiveringskod kontaktar du digital support på 0771-97 75 12. Om du har problem med din enhet, eller har andra frågor rörande Fidesmo Pay, vänd dig till Fidesmo.