Meny
Våra tjänster

Säkerhet och bedrägerier

Säkerhet är viktigt och något vi lägger stort fokus på. Både för att du ska känna dig trygg och samtidigt skapa förståelse för hur du kan skydda dig mot bedrägerier. Du kan själv bidra genom att anpassa våra produkter efter dina specifika behov. På så sätt skapar vi – tillsammans – en hög säkerhet och minskar risken för bedrägeri.

Påverka din digitala säkerhet

Vet du om att du kan anpassa våra produkter och påverka din säkerhet när du gör dina bankärenden digitalt? Du kan göra val om beloppsgränser, internetköp och automatuttag.

Skydda dig mot bedrägerier

Använd aldrig BankID eller säkerhetsdosan för att någon ber dig om det. Håll hårt i dina kortnummer, koder och lösenord. Och välj lägre beloppsgränser för överföringar och Swish. Det är tre heta tips för att undvika bedrägerier. Läs mer och öka tryggheten.

Anmäl bedrägeri

Misstänker du att någon utsatt dig för bedrägeri, eller har du upptäckt något onormalt eller konstigt i någon av våra digitala tjänster? Kontakta oss omgående på telefon. Om du är kund hos annan bank så kontaktar du din bank.

Säker identifiering

Vi har tagit fram säkra inloggningsmetoder för att du på ett säkert sätt ska kunna använda våra tjänster över telefon, mobil och internet. En säker identifiering innebär trygghet för dig som kund.

Logotyp för kampanjen Svårlurad

Bli svårlurad

Vi har gått ihop med Sveriges banker för att sprida kunskap om hur du och dina närstående, kan skydda er mot bedrägerier. Läs mer och få konkreta tips på hur du kan bli mer svårlurad. 

Miniserie om bedrägerier

Tillsammans med polisen i Ulricehamn har vi gjort en miniserie med tre filmer som handlar om bedrägerier.

I serien ger Emilia och Sven lite tips om hur man kan förbereda för att undvika att bli drabbad. Ett avsnitt vänder sig lite extra till alla ungdomar och föräldrar där vi pratar om hur man kan skydda sig från att bli en penningmålvakt, och slutligen vad man ska göra om man tror att man blivit utsatt för ett bedrägeri. 

Banksäkerhet i vardagen

Spärra ditt kort och byt koder

Om du har förlorat ditt kort så bör du omedelbart spärra det. I internetbanken och appen kan du spärra och ersätta ditt bankkort dygnet runt. Om du behöver spärra ditt betal- och kreditkort når du oss på telefon 08-411 10 11

Spärrtjänst

Om du till exempel har förlorat ditt BankID eller säkerhetsdosa är det viktigt att omedelbart spärra dessa.

Mer om säkerhet

Så motverkar vi penningtvätt och terroristfinansiering

Att motverka penningtvätt och terroristfinansiering är prioriterade områden för oss. Penningtvätt och finansiering av terrorism är ett stort hot mot finanssektorns stabilitet och rykte. Som bank måste vi kunna identifiera och försöka förstå riskerna med penningtvätt och finansiering av terrorism för att klara av att implementera förebyggande åtgärder.

Frågor?

Har du frågor om hur du använder dina tjänster på ett säkert sätt? Välkommen att kontakta oss.

Kontakta oss